google-site-verification=f0IQTqX-mM83ayHBZCObSIvjFx7QwpcQv9P8evOmOUU

Mit tehetünk a koronavírus ellen a Hagyományos Kínai Orvoslás szemszögéből?

Szokatlan időket élünk, lassan kezdünk beleszokni, hogy minden gyorsan változik és napjaink egy része a koronavírus fertőzésveszélye körül forog. Úgy tűnhet, a természet felbolydult és ez a megállíthatatlan válasza a túlzott károkozásainkra – a nagy kilengéseket próbálja kiegyenlíteni. A Hagyományos Kínai Orvoslás egyik vezérfonala, hogy alaposan tanulmányozva a természet törvényszerűségeit – párhuzamokat keres az emberi működéssel és reakciókkal kapcsolatban. Ez a vírus is a természet része. Az ember sok mindenhez képes alkalmazkodni, itt is meg kell találnunk, hogyan reagáljunk rá.

Czeglédi István hagyományos kínai orvos írása.

Mindenképpen más lesz az élet ezután. Ez az időszak tehát új hozzáállást kíván meg tőlünk, jobban kell figyelnünk a körülöttünk zajló folyamatokra és egymásra. Meg kell szabadulnunk a félelem érzésétől ami mindig körülöttünk lebeg. A félelem persze érthető, részben a betegségtől, részben egzisztenciális problémáktól.

Mindenki megtalálja a megoldásokat a saját helyzeteire – feltéve ha hideg fejjel képes átgondolni mi okozza a nehézséget. A félelemmel szemben az a megoldás, ha szembenézünk vele.

A felkészülésnek ki kell terjedni a mentális- és a fizikai állapotunkra is, ezzel kapcsolatos fontos területek:

  1. Fizikai állapot javítása 
  2. Mentális stabilitás elérése
  3. Étkezés az immunrendszer szolgálatában

Fizikai állapot javítása

Életkorunknak megfelelően megtalálható az a testmozgás, amivel javíthatjuk a keringésünket és erősíthetjük a belső szerveinket – pl a tüdőt is. Lehet ilyen mozgás pl. a torna, jóga, séta, kerékpározás, kocogás, csikung, tai chi vagy akár a kerti munka. Mozogjunk minden nap legalább 1 órát. 

Egy korábbi posztban már említettük az 5 tibeti gyakorlatsort, ezek a jógagyakorlatok nagyon jól átmozgatják az izületeket és megindítják az energiakeringést.

TIPP: Tüdőt erősítő gyakorlat

Vállszélességű terpeszben felemeljük karjainkat oldaltartásban. Tenyérrel felfelé vízszintesen hátra húzzuk, amíg lehetséges és közben jó mélyen belélegzünk, pár másodpercig benntartva a levegőt. Ilyenkor érezhetünk feszülést a mellkason. Kilégzés közben ugyancsak vízszintesen előre nyújtjuk és enyhén előre hajolunk, amíg a hátunk közepén érzünk feszülést. Az egész mozgás lassú, közben érezzük a tüdő munkáját.

Végezzük el a gyakorlatot legalább 8-10 alkalommal, azután lefelé fordított tenyérrel ismét.

A gyakorlatozás közben vigyázzunk, hogy izzadtan ne fázzunk meg, különösen fontos derekunkat melegen tartani a vesék védelme érdekében.

Mentális stabilitás elérése

Mit tehetünk annak érdekében, hogy minél előbb legyőzzük félelmeinket ?

A betegséget tekintve két eset lehetséges: megfertőződünk vagy nem.

Az első esetben arra kell törekednünk, hogy a lehető legerősebb immunrendszer vegye fel a küzdelmet a fenyegetéssel. A második esetben a fenyegetés nem múlik el, hiszen bármikor bekövetkezhet, tehát itt is az a megoldás, hogy felkészülünk.

Akárhogyan is alakul, a legjobb amit tehetünk, tudatosítjuk magunkban, hogy lehetőségeink szerint a legjobb formába hozzuk immunrendszerünket és biztosak lehetünk, hogy a fizikailag jó állapotban lévő szervezetünk felveszi a harcot bármilyen fenyegetéssel.

Tehát, ha tudjuk, hogy mindent megtettünk és megerősítettük a szervezetünket, az biztosan legyőzi az esetleges betegséget – ez persze nem jelenthet felelőtlenséget, csak magabiztos önbizalmat magunkban, történjen bármi. Tervezzük meg napjainkat, ne a félelem okozta rendezetlenség irányítson!

TIPP: Végezhetünk tüdőt tisztító meditációt nyugalmas időszakban. 

Este vagy reggel, ha nem zavar semmi: feküdjünk hanyatt, lazítsuk el minden izmunkat tudatosan, a fejtetőtől indulva a lábujjakig. Ha már eléggé lecsendesedtünk és a lélegzetünk nagyon nyugodt, képzeljük el tüdőnket amint felemelkedik és kitágul, majd visszaszűkül. Az egyszerűség kedvéért akinek nincs a fejében a fizikai szerv képe, előtte nézze meg azt interneten. A vizualizált képet szép fokozatosan töltse fel ezüstös, fényes fehér színnel – kiindulva az egyik szélétől a másikig, Amikor az egész szervet kitöltötte a szín, vizualizálja a kitáguló és összehúzódó ezüst színű tüdőt ameddig csak lehetséges. Amennyiben ez nem kényelmetlen, kezeinket a mellkasunkra helyezhetjük.

Étkezés az immunrendszer szolgálatában

A fizikai és mentális felkészülés alapjának is nevezhetjük a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozást. Összeszedtük, hogy mit javasolt és mit nem fogyasztani vírusos időszakban.

  • Érdemes kerülni a nehéz, zsíros ételeket, valamint a tejtermékeket – ezek nyálkaképződést serkentők és nem segítik az immunrendszer működését;
  • Nem jó semmilyen hideg étel, pl. fagyi, jégkrém, hideg ital,  de nem jók a hűtő jellegű teák sem – így pl. a zöld teák sem;
  • reggel éhgyomorra igyunk legalább 2 bögre meleg vizet vagy teát – ha lehet igazi citrommal;
  • Naponta többször együnk főtt-, meleg ételt, levest vagy más könnyen emészthető táplálékot, jó minél több zöldséget fogyasztani – de nem nyersen, hanem feldolgozva, párolva, pirítva vagy sütve.
Gyógynövények amelyekkel elősegíthetjük az immunrendszer erősítését
  •  a csűdfű (astragalus) erősíti a védő Qit;
  • a szárított mandarinhéj mozgatja az energiákat és szárítja a belső szerveket – a kórokozók szeretnek nedves helyeken megtelepedni;
  • a japán loncnak vírus- és baktériumölő tulajdonságai vannak.

TIPP: Egy javasolt gyógynövény keverék:

7-8 vékony szelet nyers gyömbért + 5-6 szem összetört sárgabarack magot + édesgyökeret (szárított-, szeletelt formában lehet kapni) kb. fél liter vízben főzünk 10-15 percig. A főzetet teaként lehet inni és a maradékot még 1-2-szer le lehet forrázni. Napi 1-2 bögrével igyunk belőle, a gyömbért és a barackmagot a végén el is lehet fogyasztani. Ez az összeállítás erősíti a tüdőt és oldja az esetleges nyálka lerakódásokat. 

A fentiek többsége beszerezhető bioboltokban, drogériákban, kínai élelmiszereket árusító boltokban

Teák, kiegészítők:

Jó szolgálatot tesz a tüdőfű tea, vagy annak valamilyen összetételű teakeveréke, tisztítja légutak csatornáit és oldja a nyálkát. 

Egyéb, a tüdőre, légzőrendszerre kedvezően ható, légutak  gyulladását csökkentő/lázcsillapító  gyógynövények pl.:

  •  fehér mályva, pemetefű, különböző úti füvek, orvosi zsálya. Ezekből készíthetünk teakeveréket a már esetleg megjelent tünetek enyhítésére.
  •  az ezüst kolloid vírusölő és baktericid hatású;
  •  a lícium (gou ji bogyó, gou ji zi) erősíti a májat, vesét, segíti a fontos testnedvek képződését és javítja a tüdő esetleges szárazságát;

Fontos az ilyen időszakban a C-és D vitamin megfelelő pótlása!

Rendelőnkben maximálisan odafigyelünk a higiéniai szabályok betartására, mindannyiunk védelmében folyamatosan fertőtlenítjük a kilincseket, a bútorokat és mindenki után az ágyakat.

Vegye fel velünk a kapcsolatot és jelentkezzen be hozzánk állapotfelmérésre!

Kapcsolatfelvétel

Küldjön nekünk üzenetet, kérjen visszahívást.